Com assenyalàvem anteriorment, els traços que queden per sobre del de la x es denominen ascendents, i els que quedin per sota de la línia base, descendents o caiguts. Així tindrem astes ascendents, com en el cas de la lletra "d" minúscula, o astes descendents com en el cas de la lletra "p" minúscula.
Els traços de direcció horitzontal es denominen travesser, podent ser de major o menor longitud. Per exemple, en la lletra "T" majúscula, ens trobem amb un travesser d'una longitud notable en relació amb la banya o traç principal, mentre que en el cas de la lletra "f" minúscula veiem com el travesser central és de dimensions força reduïdes. A més, els travessers poden estar rematats per uns petits traços que els limiten pels extrems: són els anomenats traços terminals o trets. Aquests elements, dins de l'estructura de la lletra, són de gran importància, ja que ens determinen, segons sigui el seu traçat, que una lletra pugui pertànyer a una família tipogràfica o una altra.
Els traços terminals estan classificats com:
-Traç terminal mixtiforme: constituït en el seu traçat per una combinació de línies corbes en cada costat. És propi de la tipografia veneciana que van evolucionar amb un traç terminal semblant cap a les tipografies de transició.
-Traç terminal filiforme: el traçat es resol amb una senzilla línia recta d'ample mínim perpendicular al traç principal. Aquest tipus de traç terminal apareix a mitjans delsiglo divuit amb la creació dels tipus anomenats Didone (o Didone) perfeccionats per Jean B. Bodoni.
-Traç terminal rectiforme: el traç està constituït per dues línies obliqües que, partint de l'eix central localitzat a la banya, conflueixen en una línia de traçat horitzontal. Aquest tipus de traçat és, com el seu propi nom indica, accentuadament recte, i té el seu origen en les inscripcions lapidàries dels antics monuments romans.Per a l'execució d'aquestes lletres es feia servir el punxó de metall amb el qual s'anava tallant sobre la pedra la forma de la lletra, per això les seves formes rectilínies i anguloses, com ja es va indicar en el capítol dedicat a les famílies tipogràfiques. Aquest tipus de traçat es va utilitzar en tipografia per primera vegada a Venècia al segle XV, i entre les tipografies que utilitzen un tipus Détraz terminal podem citar la Centaur, Verona i Kennerley.
-Traç terminal quadrangular: el peu de la lletra té traç quadrangular. També es pot arribar a anomenar taló de la lletra, perquè s'utilitza un petit traç en forma de rectangle per rematar. És el traç terminal característic de les tipografies trucades Egípcies o mecanos. Aquesta classe de tipografia va aparèixer a Anglaterra durant el període de la Revolució Industrial, al segle XIX. L'amplitud de l'ull de cada lletra, així com la consistència del traç bastant gruixut, va fer d'ella una tipografia força apta per a la reproducció a gran escala. Els seus traços constituents permetien imprimir a gran velocitat amb mitjans d'impressió no evolucionats prou, sense que la lletra fos perdent llegibilitat. Avui en dia, el seu traç terminal tan característic ha sofert una petita evolució per part de mestres del disseny, que han aconseguit estilitzar el seu aspecte general. Tipografies típiques del traç terminal quadrangular o de taló poden ser la Rockwell, Beton o Claredon.
-Lletres sense traç terminal: també anomenades sense tret, són aquelles en què el traç principal acaba de manera rectilínia sense recolzar-se en cap traç de base. Constitueixen les tipografies més modernes, desenvolupades a partir de la segona meitat del segle XX. La seva aparició i desenvolupament va ser possible gràcies a l'avenç en els procediments d'impressió, que van permetre amb el pas del temps la reproducció de lletres cada vegada més senzilles, amb la qual economitzar en el nombre de traços i complicació en el seu desenvolupament, sense que per això es perdés la seva llegibilitat. Els traços corresponents a la família de les lletres orne, a les d'escriptura, les lletres gòtiques no queden en un primer moment dins d'una classificació estàndard de traç terminal amb característiques similars, ja que cada tipus en concret pot adoptar un traç terminal diferent segons sigui l'estil del dissenyador que crea aquesta tipografia.
Altres traços
Altres trets que podem trobar com a constituents d'una lletra són els ganxos. Els trobem, per exemple, en determinades famílies tipogràfiques clàssiques, en la versió en cursiva. Constitueixen en si la petita projecció d'un traç. A la lletra "G" majúscula el trobem amb força freqüència, més o menys pronunciat. Observem la diferència en el ganxo de la G existent entre l'alfabet Century i Baskerville.
L'oval que forma la part inferior de la lletra "g" minúscula dóna lloc al que tipogràficament s'anomena bucle o trau. No té un traçat ni una mida proporcional al trau superior determinat. Normalment, queda unit a la seva part superior per un traç fi i ondulat, anomenat lligadura. Notarem que constantment estem fent referència a la lletra "g", però, tipogràficament parlant, en aquesta lletra conflueixen una sèrie de trets molt característics i determinats, que el fan especialment peculiar per al tipògraf. És, sens dubte, el caràcter d'impremta més especial, i el més indicat per a poder reconèixer qualsevol família tipogràfica.
El cap d'una lletra està constituïda per la seva part superior, inclosos els remats que pogués dur, i pot adoptar múltiples configuracions. Observem, per exemple, en la lletra "A" majúscula quatre formes diferents, segons pertanyi a una família o una altra.
En el cas de la família Caslon, el cap de la lletra adopta un traç bisellat, en el cas de la Times, el final de la lletra és apuntalat, a la Claredon, aquest remat apuntalat està esbiaixat horitzontalment, i observem finalment la lletra " A "majúscula de l'alfabet Beton, el cap està determinada per un remat a l'esquerra que li confereix gran originalitat. En altres alfabets adopta altres configuracions. Vegem, finalment, els tipus pertanyents a l'alfabet Cooper Black, en el qual ens apareix un cap amb traç terminal arrodonit.
El braç de la lletra està constituït pel traç vertical que arrenca d'un altre traç també vertical més ample. Pot tenir una longitud regular, posseint tots els braços de la lletra una longitud similar, o bé ser de longitud irregular, la qual cosa no vol dir que la lletra quedi desproporcionada per l'ús de diferents mides en els seus braços. Ben al contrari, es pot dir que l'ús de braços irregulars confereix a la lletra una elegància de la que no tenen els traçats amb braços regulars. Observem l'efecte que produeix el traçat d'una lletra "E" majúscula pertanyent a l'alfabet Century, contrastant amb la mateixa lletra de Baskerville.
El braç pot mantenir també el mateix ample que fa al traç vertical, o bé variar, sent en general més estret que el vertical, de protagonisme gràfic més dominant.
Anomenem filets o perfils a les línies horitzontals entre dues verticals pròximes, dues diagonals o dues línies corbes. Observem els filets que uneixen els dos traços diagonals de la lletra "A" majúscula, el que uneix la lletra "H" majúscula o el de la "E" minúscula. El traçat del filet és molt variable, podent romandre paral.lel a la línia base o bé anar-se movent en sentit diagonal com passa en l'alfabet benguiat. La seva ubicació tampoc està predeterminada, situant-se al llarg dels traços de major importància, més amunt o més avall, segons siguin les característiques de l'alfabet.
L'enllaç és tota connexió entre el remat d'una lletra i el pal. Pot ser lleuger, com passa en l'alfabet Baskerville, molt accentuat, segons veiem en els tipus pertanyents a la família Claredon, o pot passar també que no aparegui unió entre rematada i banya, com passa en els alfabets de taló.
Contrapunzón, terme que s'utilitza per denominar tota forma tancada totalment o parcialment definida per una línia. És el tancament característic de la lletra "e" minúscula. Pot ser més o menys gran, ample i pronunciat.
Cridem travesser a la línia horitzontal que sobresurt de la vertical principal o traç principal sense que arribi a assolir la importància d'un braç.
És el tret usual de la lletra "t" minúscula, podem trobar de múltiples maneres: centrat, desplaçat, en angle, etc.
L'espatlla d'una lletra és el traçat corb que part del pal. Lletres com la "m", "n" i "h" minúscules posseeixen una espatlla molt ben definit.
Cama és el traç vertical o diagonal, pronunciat, que no sobrepassa la línia mitjana de la lletra. Cama, per exemple, trobem a la "R" i la "I" majúscules.
Cua, és un traç petit i breu que es situa en angle amb el traç principal. Pot ubicar tallant el contrapunzón, com passa en la "Q" majúscula de l'alfabet Century, o partint d'aquest, com en la tipografia Berling. També ho pot fregar lleugerament, com en la "Q" de la tipografia Cooper Black.
Finalment, assenyalarem un element contraposat al capdavant, que és el vèrtex. És el punt d'unió de dues banyes obliqües. Pot ser pla o en angle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada